Tips bij het kopen van een oldtimer

U heeft de knoop doorgehakt en u wilt graag een oldtimer kopen. Bij de aanschaf van een oldtimer is het belangrijk om eerst rationeel een aantal punten na te lopen.
Wilt u gedegen advies en een rapport voor meer zekerheid bij het kopen van een oldtimer, maar dan gebruik van ons Aankoopadvies

Wij raden u aan om in ieder geval onderstaande punten na te lopen:

  1. Heeft iedere deur een andere sleutel, dan is er ander plaatwerk in gezet en heeft men niet de moeite genomen om de sloten over te zetten of een nieuwe set sloten te kopen.
  2. Is het rubber van het koppelingspedaal afgesleten, dan kunt u ervan uit gaan dat de auto een hoge kilometerstand heeft.
  3. Een doorgesleten stoel is eveneens een indicatie dat de auto veel kilometers heeft gemaakt.
  4. Speling op de aandrijving is eveneens een indicatie voor een hoge kilometerstand. Er is dan slijtage aan aandrijfassen of versnellingsbak.
  5. Scheef afgesleten banden geven aan dat de auto niet correct is uitgelijnd of na een aanrijding niet meer 100% recht is.
  6. Kijk naar olielekkage. Een oldtimer mag wel zweten, maar hoort niet te lekken.
  7. Een handschoenenkastje vol zekeringen kan duiden op regelmatige kortsluiting.
  8. Stoeprandschade aan de velg(en) kan erop duiden dat de eigenaar niet zuinig op de auto is geweest.
  9. Een lekke uitlaat is te testen door de hand op de uitlaat te houden. Voel je geen druk, of is onder de auto een sissend geluid te horen, dan is er een lek.
  10. Witte rook uit de uitlaat kan duiden op een lekke koppakking, er wordt dan koelvloeistof verbrand.
  11. Blauwe rook duidt op olieverbruik, hetgeen betekent dat de motor aan een behoorlijke slijtage onderhevig is.
  12. Bulten op de lak betekent over het algemeen dat er plamuur onder te vinden is.
  13. Wanneer een auto geschorst is, betekent dat over het algemeen dat de auto lang heeft stilgestaan, en niet voldoet aan de eisen van APK. Een oldtimer kost geen wegenbelasting, dus er is een andere reden waarvoor de auto is afgemeld.
  14. Klopt het chassisnummer niet met het kentekenbewijs? Dan niet de oldtimer kopen. De auto kan niet eens worden goedgekeurd!